Przebudowa węzła kolejowego w Katowicach: Niemal 7 miliardów złotych inwestycji i narastające utrudnienia

Przebudowa węzła kolejowego w Katowicach: Niemal 7 miliardów złotych inwestycji i narastające utrudnienia

Ostatnie miesiące dla mieszkańców Katowic przyniosły wiele utrudnień związanych z największym projektem kolejowym w historii województwa śląskiego, który jest wart aż 7 mld zł. Kluczowy element tego przedsięwzięcia to przebudowa katowickiego węzła kolejowego, ale nie tylko – projekt obejmuje także modernizację linii kolejowych prowadzących od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy, Pszczynę oraz Zabrzeg aż do granicy z Czechami w Zebrzydowicach.

Zarządca infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe, informuje, że w najbliższym czasie obszar robót będzie rozszerzony o odcinek z Katowic Brynów do Katowic Ligota. W tym miejscu planowane jest dodanie dwóch dodatkowych torów, co umożliwi rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego.

Aby przystąpić do prac budowlanych na odcinku Brynów – Ligota, konieczne będzie jednak wyłączenie z użytkowania obecnych peronów stacji Katowice-Brynów, które znajdują się na terenie przyszłych torów. Wyłączenie to nastąpi jednocześnie z kolejną korektą rozkładu jazdy pociągów, zaplanowaną na 9 marca. Dodatkowo, wykonawca ma zamiar rozpocząć budowę ścian oporowych na początku marca – są one niezbędne do wzmocnienia nasypu prowadzącego od strony Brynowa w kierunku Ligoty. Prace te będą wymagały m.in. przemieszczania sprzętu budowlanego po obecnym peronie, poszerzania skarp oraz wykopów pod ściany oporowe i instalacje kablowe.